Providers

De historie van Dutchtone / Orange

De historie van Dutchtone / Orange

Voor wie de naam Dutchtone of Orange roept gaat er wellicht al een klein belletje rinkelen. De jeugd zal beide namen naar alle waarschijnlijkheid niets zeggen, maar tot 2007 waren dit gevestigde providers in Nederland. De merken spreken tot de dag van vandaag nog steeds tot de verbeelding, zeker het merk Dutchtone. Deze provider wist een flink aantal klanten aan zich te binden door opvallend leuke reclamespotjes uit te zenden met in de hoofdrol niemand minder dan Leslie Nielsen. Beide providers zijn inmiddels niet meer actief in Nederland, maar de historie blijft. Wij blikken terug op de opkomst en ‘ondergang’ van beide merken.

Dutchtone

Dutchtone is ontstaan uit Federa (werknaam van een consortium van France Télécom, Deutsche Telekom, Rabobank en ABN AMRO). Dit consortium heeft in maart 1998 een licentie verkregen om in Nederland een landelijk dekkend gsm-netwerk op te bouwen. Nog voordat de provider werkelijk van start ging stapte de laatste drie partijen al uit het consortium. Hun aandelen werden verkocht aan de Vendex KBB-groep.

In februari 1999 ging Dutchtone daadwerkelijk van start in Nederland. Op dat moment had de provider nog geen landelijk dekkend netwerk, maar dit weerhield de provider niet om de eerste klanten te werven. Deze klanten werden aangetrokken door de komiek Leslie Nielsen, die in stijl van zijn Naked Gun-films de promo’s deed. De reclamespotjes waren geliefd en al snel werd Dutchtone een bekende naam in de straten.

Allin

De abonnementen bij Dutchtone kennen wij onder de naam Allin. Het was een succesvol concept, want werkelijk alles werd vanuit de bundel betaald. Je kon dit het beste vergelijken met een prepaid oplossing, echter dan als abonnementsvorm. Je kon kiezen uit Allin 30, Allin 40, Allin 60, Allin 90 en Allin 120. Deze boden respectievelijk 30, 40, 60, 90 of 120 belminuten en/of SMS aan. Later werd ook nog de Allin 15 toegevoegd met dezelfde voorwaarden.

Bellen buiten deze bundel was uiteraard gewoon mogelijk. De kosten hiervan werden achteraf per factuur kenbaar gemaakt. Relatief gezien was Dutchtone een goedkope provider. Door de jaren heen wijzigde de bundels wel om beter aan te sluiten op de behoeften van de klant. Zo werden de bundels ook wat groter, want steeds meer Nederlanders gingen meer en meer mobiel bellen.

Mobiele telefoons

Net als bij veel andere providers kon je ook bij Dutchtone een mobiele telefoon bemachtigen bij het afsluiten van een abonnement. Gezien de Franse wortelen van de provider was de keuze snel gemaakt met het merk Sagem. Modellen zoals de MC820 of de MC840 zullen mensen mogelijk nog wel herkennen. Het aanbod was echter nog wel groter met merken zoals Motorola en Nokia. Vrijwel elk model kon je ook als een prepaidtoestel bemachtigen. Zo werd de Motorola T180 razend populair, maar ook de onverwoestbare Nokia 3210 mocht natuurlijk niet ontbreken.

Het was wel duidelijk dat niet iedereen gecharmeerd was van de Sagem telefoons. Ondanks de lage instappprijs, was het vaak niet de eerste keuze van de consument. Toch heeft Dutchtone altijd vastgehouden aan deze modellen en wanneer je goed speurt kom je deze pareltjes nog wel eens tegen op een rommelmarkt of op Marktplaats.

Orange

De naam Orange is onlosmakelijk verbonden aan Dutchtone en natuurlijk ook Nederland. Toch hebben beide niets te maken met de nieuwe naam die in 2003 werd gelanceerd. Grootaandeelhouder France Télécom opereerde al geruime tijd met deze naam in verschillende landen en men vond het tijd voor synergie. Dutchtone was vanaf 2003 dus niet meer actief als merk in Nederland.

Overigens was de overname van Dutchtone volgens de directie om een andere reden. Dutchtone had de ambitie om je leven leuker en makkelijker te maken met producten en diensten. Hiervoor was geld nodig en de steun van een internationale speler met dezelfde ambities. Deze vonden ze in de grootaandeelhouder, volgens eigen zeggen.

De strategie en bedrijfsvoering werd ook aangepast. De lollige spotjes werden vervangen voor meer serieuze reclames. Het aanbod bleef echter onveranderd en dat was wellicht ook het sterke punt van Dutchtone destijds.

Orange Free

Bij de overname van Dutchtone werden de Allin-abonnementen omgezet naar Orange Free. Bestaande klanten konden nog onder dezelfde voorwaarden gebruik blijven maken van hun abonnement. In een later stadium zou echt gekozen moeten worden voor een Free-abonnement bij de nieuwe provider. Daarnaast was het wel direct een feit dat het goedkope Allin 15 abonnement verviel. Bestaande klanten met dit abonnement werden direct overgezet naar de goedkopere Free 12.50. Nieuwe klanten werden uiteraard direct aangesloten op Orange Free.

Bij Orange was er keuzen uit Free 12.50, Free 22.50, Free 32.50, Free 42.50, Free 62.50 en de Free 82.50. De opzet bleef gelijk, het waren namelijk bundels waaruit je kon bellen en/of SMS’en. Indien de bundel niet werd opgebeld verhuisde deze netjes mee naar de volgende maand. Maximaal was dit tegoed 3 maanden oud.

Een dienst die later werd toegevoegd is Orange-to-Orange. Hierbij konden bestaande Orange-klanten onderling onbeperkt naar elkaar bellen. Voor deze dienst rekende Orange wel € 10,- per maand. Het begrip ‘onbeperkt’ wil overigens niet zeggen dat men ‘eindeloos’ aan de lijn kan hangen met vrienden of bekenden. Er is een maximum gesteld van 2000 minuten per maand, wat neerkomt op 2 cent per minuut.

Orange Smart

Nieuw op de markt was Orange Smart. Het was een slimme dienst die wij nu beter kennen als een verkapte vorm van SIM Only. Het combineert het gemak van automatisch opwaarderen met voordelig bellen, zoals het aangekondigd wordt. Bellen, sms’en en de vele extra diensten betaalt men van het beltegoed. Ook in het buitenland. Het beltegoed wordt elke maand automatisch opgewaardeerd. Men kiest zelf het bedrag. Is dit op, dan kan men het zelf aanvullen met een beltegoedkaart. Of men wacht gewoon tot het weer automatisch  opgewaardeerd wordt. Er was keuze uit een automatische opwaardering van € 5,-, € 10,- of € 15,- per maand.

Orange Ready

Onder de naam Orange Ready werden de bestaande prepaid-klanten ondergebracht. Hierbij bleven de voorwaarden grotendeels hetzelfde, echter was het wijzigen naar een andere prepaiddienst niet meer mogelijk. De Dutchtone-belkaarten bleven nog geldig, zolang de vervaldatum niet was verstreken. Langzaam aan werden bestaande klanten overgezet naar Orange Ready. Nieuwe klanten werden uiteraard direct geactiveerd op de nieuwe dienst.

Orange SPV smartphones

Om de verkopen wat extra kracht te bieden werd de samenwerking gezocht met een smartphonefabrikant. Deze partner werd gevonden in HTC. Onder de naam Orange SPV werden uiteenlopende modellen op de Nederlandse markt gebracht. De modellen werden erg populair, maar niet iedereen was enthousiast over het mobiele besturingssysteem Windows.

De Orange SPV-serie was exclusief verkrijgbaar bij Orange en kon ook niet anders verkregen worden. Deze unieke smartphones waren overigens wel op elke hoek van de straat te krijgen, mits je natuurlijk een abonnement bij Orange afsloot.

Einde tijdperk

Na nog geen vier jaar was het duidelijk dat de Nederlandse markt erg moeilijk was om in te blijven opereren. Deutsche Telekom had inmiddels zijn T-Mobile netwerk in Nederland op volle toeren draaien en Orange zag de klanten wegstromen. Op 28 september 2007 werd Orange overgenomen door T-Mobile en de merknaam Orange verdween direct van de Nederlandse markt. De Orange SPV-smartphones waren ook per direct niet meer leverbaar en alle klanten werden direct overgezet naar T-Mobile. Bij de aankoop werden ook de netwerklicenties overgenomen en hiermee was het duidelijk dat dit het definitieve eind was van Dutchtone en Orange.

Avatar voor Paul Herps

administrator
Paul is een echte telecomfreak. Sinds de opkomst van mobiele telefonie in Nederland was hij er bij. Geen enkel nieuws ontgaat en is daarnaast ook niet te beroerd om verder onderzoek te doen.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.