Facebook heeft de ontwikkeling van WhatsApp met advertenties stopgezet.

WhatsApp blijft vooralsnog advertentievrij

Goed nieuws voor de vele WhatsApp-gebruikers onder ons. Facebook heeft mogelijk de beslissing genomen om WhatsApp vooralsnog advertentievrij te houden. Dit melden bronnen die dichtbij het vuur staan. Eind 2018 was het nog de verwachting dat per 2020 binnen de applicatie advertenties getoond zouden worden.

Facebook koopt WhatsApp

Inmiddels is het duidelijk dat WhatsApp onderdeel uitmaakt van het machtige Facebook. In oktober 2014 kocht het bedrijf de berichtendienst voor een recordbedrag van 21.8 miljard dollar. Sinds de aankoop van de applicatie is Facebook naarstig op zoek naar mogelijkheden om geld te verdienen aan de applicatie. Opmerkelijk genoeg werd de jaarlijkse vergoeding van $ 0.99 verwijderd nadat Facebook de dienst had overgenomen. Het was toen al duidelijk dat Facebook andere plannen had met WhatsApp, maar hoe dit verder vormgegeven zou worden was nog maar even de vraag. Bij de overname sprak Mark Zuckerberg nog de woorden dat ‘advertenties binnen WhatsApp niet mooi zullen passen’. Jaren later zijn ze hier toch op terug gekomen, of toch niet?

Controversiƫle keuze

Na de aankoop van WhatsApp bleven de twee eigenaren van de berichtendienst nog actief binnen Facebook. Sterker nog, de twee eigenaren hebben in 2016 nog de Algemene Voorwaarden van de dienst aangepast waarin werd gesteld dat er geen advertenties getoond zouden worden. Op deze manier konden de twee het oorspronkelijke idee van de berichtendienst handhaven en dus advertentievrij houden.

Ondanks deze wijziging in de voorwaarden besloot Facebook toch om advertenties te willen tonen. Het was voor het bedrijf, naar eigen zeggen, de enige manier om de investering terug te verdienen. Vanwege deze controversiƫle keuze verlieten beide oud-eigenaren in 2018 Facebook. Beide kregen nog een leuke som geld mee vanuit Facebook, maar het was nu duidelijk dat Facebook zelf de touwtjes in handen had. De komst van advertenties binnen WhatsApp leek onvermijdelijk. Volgens bronnen was het de bedoeling dat de advertenties groot in het scherm getoond zouden worden. Hierbij kwam de bedrijfsnaam als een soort contact in het scherm te staan.

Uitrol stopgezet

Volgens dezelfde bronnen heeft Facebook de uitrol van deze advertenties binnen WhatsApp nu stopgezet. Momenteel heeft Facebook zelfs besloten om de berichtendienst even te laten voor wat het is. Het team wat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van advertenties binnen de berichtendienst is nu zelfs al helemaal herplaatst binnen Facebook. Zelfs de code, die al geschreven was, is helemaal verwijderd. Het lijkt er dus sterk op dat WhatsApp voor de komende periode gewoon advertentievrij blijft. Wanneer men dit idee toch weer wil oppakken zal men de code opnieuw moeten schrijven. Hier kan dan weer maanden of jaren werk in zitten alvorens het zover is.

WhatsApp blijft populair

De berichtendienst speelt nog steeds een hele belangrijke rol bij veel mensen. Veel consumenten gebruiken het vooral om contact onderling met elkaar te hebben. Met ruim 1.6 miljard gebruikers is het wereldwijd de meest gebruikte berichtendienst. Hierna komt Facebook Messenger die gevolgd wordt door WeChat. In Amerika zijn de rollen net omgedraaid. De Amerikanen gebruiken liever Facebook Messenger wat gevolgd wordt door SnapChat. Op de derde plaats weet WhatsApp zijn plaats in te nemen.

Paul Herps

Paul is een echte telecomfreak. Sinds de opkomst van mobiele telefonie in Nederland was hij er bij. Geen enkel nieuws ontgaat en is daarnaast ook niet te beroerd om verder onderzoek te doen.

Voeg reactie toe

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Volg ons direct op Facebook of Twitter en blijf continu op de hoogte van het laatste nieuws.