T-Mobile heeft aangegeven dat ze per 1 januari een inflatiecorrectie zullen uitvoeren op hun abonnementen. Het komt er grofweg op neer dat de bestaande abonnementen ongeveer 1,6% in prijs zullen stijgen. Dit maakt de provider zelf bekend op hun website.
Inflatie
Het is gebruikelijk dat in verschillende sectoren de inflatiecorrectie wordt toegepast bij aanvang van het nieuwe jaar. Het is echter wel ongebruikelijk dat een telecomprovider dit toepast of hier zo openlijk over spreekt. Zelf geeft T-Mobile aan dat ze de inflatiecorrectie deze keer wel toepassen. Deze correctie is gebaseerd op het inflatiepercentage dat door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is vastgesteld.
“Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland”, schrijft T-Mobile. “Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen we elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen.”
Huidige klanten T-Mobile
De prijsverhoging zal worden doorgevoerd bij T-Mobile Thuis en klanten die een mobiel abonnement hebben bij de provider. De prijsverhoging heeft wel enkel betrekking op het basisabonnement. Aanvullende abonnementsdiensten, zoals extra tv-pakketten, zijn een uitzondering op de verhoging. Dit houdt dus ook in dat het zogenoemde toestelkrediet buiten deze correctie zal vallen.
Klanten die na 1 oktober nog een abonnement bij T-Mobile hebben afgesloten zullen ongeschonden blijven. Deze klanten zullen in ieder geval nog geen prijsverhoging gaan betalen. Er is dan nog relatief weinig tijd verstreken in het lopende jaar van de inflatiecorrectie dat deze verhoging niet noodzakelijk is, aldus T-Mobile.
Prijsverhogingen
Eerder dit jaar verhoogde T-Mobile al eens de prijzen. Toen ging het nog om een stijging van gemiddeld 2,7%. Er zit overigens niet veel structuur in de prijsverhogingen bij de verschillende providers. Zo voerde KPN halverwege dit jaar een wijziging door in de prijsstructuur.