Storing voor Tele2 klanten in het buitenland

Sinds gisteren kampt Tele2 met een storing. De storing betreft enkel klanten die momenteel in het buitenland verblijven. De storing is gistermiddag ontstaan en op het moment van schrijven is de oorzaak gevonden, maar is het probleem altijd nog actueel. 

Storing

Wie op dit moment in het buitenland verblijft, net als vele andere Nederlanders, zal met Tele2 een probleem hebben. De telecomprovider erkent de storing. Op dit moment kun je dus niet bellen of gebeld worden in het buitenland. Ook SMS en mobiel internet zijn niet toegankelijk voor klanten. De storing richt zich niet enkel tot een bepaald land, want de berichten komen vanuit alle hoeken van de wereld. Hierdoor lijkt de storing zich in Nederland te bevinden. 

Gistermiddag was Tele2 al op de hoogte van de storing en werden klanten via het supportforum van Tele2 op de hoogte gehouden over de vorderingen van de storing. Op dat moment kon de provider nog niet vertellen hoe lang de storing zou gaan aanhouden. 

Oplossing

Gisteravond heeft Tele2 de oorzaak gevonden en heeft de provider rond de klok gewerkt om het probleem op te lossen. Deze ochtend lijkt de oplossing voor veel klanten nabij en is de provider momenteel de oplossing aan het testen. De provider geeft nog wel aan dat er nog geen eindtijd aan de storing vast zit. Dat Tele2-klanten uiteindelijk pas deze middag werkelijk weer gebruik kunnen maken van diensten in het buitenland is dus goed mogelijk. In dat geval raden wij altijd aan om de smartphone weer even uit en aan te zetten. Op deze manier zal de smartphone zich opnieuw op het netwerk aanmelden en kun je dus vermoedelijk weer gebruik maken van de diensten in het buitenland. 

Oorzaak

Inmiddels heeft Tele2 ook aangegeven waar de storing zich bevond. Het ging om een overbelasting van roamingaanvragen op het netwerk. Hierdoor kon het netwerk de aanvraag niet meer verwerken en is dus momenteel niemand bereikbaar in het buitenland. De roamingaanvraag gebeurd fysiek op een server in Nederland en gaat geheel automatisch als er voldoende capaciteit is. Door de explosieve groei van Tele2 in het afgelopen jaar heeft de provider dit onderdeel waarschijnlijk over het hoofd gezien. 

Voeg reactie toe

Volg ons

Volg ons direct op Facebook of Twitter en blijf continu op de hoogte van het laatste nieuws.