Sony sluit noodgedwongen de fabriek voor smartphones

Dat het al tijden niet goed gaat met de verkoop van Xperia smartphones is inmiddels al bekend. Sony heeft in de afgelopen periode al de nodige zaken aangepast om het tij te keren bij de smartphonedivisie van het merk. Dit alles lijkt alsnog niet voldoende te zijn om deze tak winstgevend te maken. Andere harde maatregelen zijn noodzakelijk. Het sluiten van de smartphonefabriek is in ieder geval de eerste stap van het complete proces.

Fabriek sluiten

Het sluiten van een fabriek is het laatste wat Sony zou willen, maar als ze kritisch naar de cijfers kijken lijken er geen andere opties te zijn. In de aankomende dagen zal dan ook de productie van Xperia smartphones in Bejing worden stopgezet. De maatregel volgt na al reeds andere ingrijpende maatregelen om de smartphonedivisie van het merk weer winstgevend te maken. De activiteiten van deze fabriek worden overigens in Thailand weer voortgezet. Volgens Sony worden de arbeidskosten hier met ruim 50% verminderd.

Samenvoegen

Naast het sluiten van de fabriek zal Sony Mobile ook worden ondergebracht onder de Consumer Electronics afdeling van het bedrijf, welke onder andere verantwoordelijk is voor televisies en digitale camera’s. Met deze samenvoeging wil Sony ook meer synergie creëren tussen de verschillende producten. Een goed voorbeeld is de Xperia 1 die inmiddels al de nodige onderdelen vanuit deze nieuwe divisie met zich meedraagt.

Door het samenvoegen van Sony Mobile met de overige takken voor consumentenelektronica hoopt de fabrikant de forse verliezen weer te kunnen inperken. Daarnaast heeft de fabrikant in het afgelopen jaar al 200 Europese medewerkers ontslagen om zo de kosten te kunnen drukken. Met het samenvoegen weet de fabrikant weer een sterk team te maken om weer een innovatief product te kunnen neerzetten.

Verliezen

De afgelopen jaren heeft Sony enkel maar geld verloren op hun Xperia smartphones. In 2017 werden er nog 13.5 miljoen Xperia smartphones verkocht, terwijl dit aantal vorig jaar nog op slechts 7 miljoen lag. Ter vergelijking, Samsung heeft met hun Galaxy S10 al ruim 10 miljoen exemplaren verkocht in de eerste maand na lancering. Door deze heftige val in verkopen heeft de mobiele divisie een verlies geschreven van ruim 913 miljoen dollar het afgelopen jaar. De cijfers worden juist bij de televisies en digitale camera’s in zwarte cijfers geschreven.

2020 / 2021

Sony is zeker nog niet dood aldus de CEO. Het merk zal sterker terugkomen dan ooit. Met de heftige saneringen bij de mobiele divisie is het wel tijd om weer te herpakken. De fabrikant heeft dan ook het jaar 2020, uiterlijk 2021, voor ogen om weer winst te gaan maken op hun Xperia smartphones. Een belangrijk component wordt 5G, aldus de CEO.

Vandaag heeft Kaz Hirai, voormalig CEO van Sony, te kennen gegeven na 35 jaar te stoppen voor het bedrijf. Hirai was al langer geen CEO meer, maar had nog wel een zetel in de Raad van Bestuur. Kenichiro Yoshida zal zijn directe opvolger gaan worden.

Voeg reactie toe

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Volg ons direct op Facebook of Twitter en blijf continu op de hoogte van het laatste nieuws.