LG heeft het zwaar op de smartphonemarkt

De smartphonefabrikant LG heeft deze week hun kwartaalcijfers bekend gemaakt. Waar menigeen al bang voor was is nu werkelijkheid geworden. Ook LG lijkt langzaam te bezwijken onder de druk van fabrikanten zoals Samsung, Huawei en Apple. Ook in het tweede kwartaal moest de fabrikant weer rode cijfers noteren in de boekstukken. Ook voor de aankomende periode ziet het er niet rooskleurig uit.

Tweede kwartaal

In het tweede kwartaal heeft het bedrijf toch 715.1 miljoen dollaar winst gemaakt. Ten opzichte van een jaar geleden is de winst dan ook met 16.1% gegroeid. Dit alles heeft te maken met andere bedrijfstakken waarin LG opereert. juist op de bedrijfstak voor mobiele communicatie, dus de smartphones, werd er een verlies geschreven. Van april tot en met juni verkocht LG voor 3.54 miljard dollar aan smartphones. Dit resulteerde uiteindelijk in een operationeel verlies van 172 miljoen dollar. Dat zijn forse verliezen echter geeft LG ook aan waardoor dit verlies mogelijk komt.

Oorzaken

Volgens LG is de oorzaak van het verlies vooral toe te rekenen aan de afnemende vraag naar smartphones in Latijns-Amerika. De vraag naar betaalbare en mid-range smartphones is hier fors gedaald. Daarnaast moet de fabrikant ook hand in eigen boezem steken. Er is flink wat geld gespendeerd in marketing van hun nieuwe vlaggenschip G7 ThinQ en de V35 ThinQ. LG verwacht daarnaast nog flinke concurrentie in dit duurdere segment voor de rest van het jaar. LG geeft zelf aan dat er vrijwel geen groei meer te behalen is in deze markt en dat zal dus ook negatieve effecten hebben op het bedrijfsresultaat in de rest van het lopende jaar.

Oplossing

Een mogelijke oplossing voor dit verlies heeft LG nog niet direct gegeven. Toch wordt in september nog de V40 ThinQ verwacht. Ook dit model moet in het duurdere segment actief gaan meespelen. Het is de vraag of dit model wel het tij kan keren bij de fabrikant. Ook geeft de fabrikant aan dat ze meer geld zullen gaan spenderen op het gebied van marketing in landen die van belang zijn en waar de verkopen goed opgeschroefd kunnen worden. Wij denken hier zelf aan landen zoals China en india waar de smartphoneverkoop nog steeds booming is. Wij zijn benieuwd of deze nieuwe strategie, en de komst van de V40 ThinQ alles weer recht kunnen trekken in de boeken van LG.

Voeg reactie toe

Volg ons

Volg ons direct op Facebook of Twitter en blijf continu op de hoogte van het laatste nieuws.