Vanaf 2002 is het voor automobilisten al verboden om de smartphone in de hand te houden. Destijds werd de wet enkel voor deze groep ingevoerd, maar vanaf 1 juli 2019 zullen ook fietsers beboet worden op het gebruik van de smartphone. Hiermee komt een einde aan een lange discussie over deze groep verkeersdeelnemers. Wat de hoogte van de boete zal bedragen is helaas nog niet bekend

Appen en bellen op de fiets wordt ook bestraft

Vanaf 2002 is het voor automobilisten al verboden om de smartphone in de hand te houden. Destijds werd de wet enkel voor deze groep ingevoerd, maar vanaf 1 juli 2019 zullen ook fietsers beboet worden op het gebruik van de smartphone. Hiermee komt een einde aan een lange discussie over deze groep verkeersdeelnemers. Wat de hoogte van de boete zal bedragen is helaas nog niet bekend

Wetsvoorstel

Het wetsvoorstel is per brief ingediend aan de Kamer. De Kamer zal zich gaan buigen over het voorgenomen wetsvoorstel om ook fietsers te gaan beboeten. In het wetsvoorstel is opgenomen dat elk elektronisch apparaat verboden is voor gebruik op de fiets. Dit bedankt dat ook een tablet of mediaspeler niet gebruikt mogen worden zolang je aan het fietsen bent. Naast fietsers zullen ook trambestuurders en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen meegenomen. Tot 1 juli 2019 mag de smartphone nog worden gebruikt op de fiets. In 2002 werd deze groep nog buiten beschouwing gelaten gezien de geringe snelheid waarmee ze aan het verkeer deelnemen. Hierdoor is er een kleinere kans op ongevallen was destijds de gedachte.

Drukte en snelheid

In de afgelopen 15 jaar is er veel veranderd in het verkeer. Zo ook bij de fietsen. Met de komst van de elektrische fiets is ook het snelheidsverschil op het fietspad een stuk groter geworden. De kans op ongelukken is hierdoor ook toegenomen. Daarnaast is het ook drukker geworden op de fietspaden wat ook weer de kans vergroot op ongelukken. Het gebruik van de smartphone op de fiets vergroot deze kans op ongelukken flink.

Doorn in het oog

Voor veel automobilisten was de appende fietser een doorn in het oog. Vaak had de fietser geen oog meer voor het verkeer waardoor ongelukken met fietsers de afgelopen jaren flink is toegenomen. Dat het kabinet hier nu ook een stokje voor gaat steken is alleen maar een goed teken. De kans op letsel bij een fietser is immers vele malen groter. In dat opzicht blijft het altijd een kwetsbare groep in het verkeer en dit zal ook niet veranderen na de wetswijziging. Wat wel zal veranderen is dat de fietser weer meer bewust aan het verkeer deelneemt en niet zomaar door rood fietst. Met dit nieuwe wetsvoorstel is de discussie rondom dit gedrag bij fietsers eindelijk aan banden gelegd al moet dit alles nog wel goedgekeurd worden. Welke boete de fietser tegemoet kan zien is nog niet bekend, maar ook dit zal niet mals zijn.

Paul Herps

Paul is een echte telecomfreak. Sinds de opkomst van mobiele telefonie in Nederland was hij er bij. Geen enkel nieuws ontgaat en is daarnaast ook niet te beroerd om verder onderzoek te doen.

Voeg reactie toe

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Volg ons direct op Facebook of Twitter en blijf continu op de hoogte van het laatste nieuws.